Yhteisyritys QMS Nordic tuo 2020-luvun asiakas- ja potilastietojärjestelmän Suomen markkinoille

Health Tech Tiistai 10.3.2020

Citruksen, Abilitan ja SP.ARMin yhteisyritys QMS Nordic tuo 2020-luvun asiakas- ja potilastietojärjestelmän Suomen markkinoille

Pietarsaarelainen Oy Abilita Ab, helsinkiläis-turkulainen Citrus Solutions Oy ja pietarilainen SP.ARM ovat perustaneet yhteisyrityksen. QMS Nordic Oy tarjoaa uuden sukupolven digitaalisen palvelun, jossa on yhdistetty asiantuntijakokemus suomalaisesta sotekentästä ja HIMSS-sertifioitu teknologiaratkaisu Pietarista.

Suomen julkisissa sote-järjestelmissä on meneillään sukupolven vaihdos. Vanhat 90-luvulta lähtöisin olevat asiakas- ja potilastietojärjestelmät ollaan korvaamassa uusilla. Apotti on jo projektinsa käyttöönotto-vaiheessa, kun taas Keski-Suomen Nova-hankkeessa valmistellaan parhaillaan hankintapäätöstä. Lähes kaksi-kolmasosaa Suomen alueista ei kuitenkaan vielä ole tehnyt päätöksiä tältä osin. QMS Nordic tähtää näille markkinoille yksityisten sote-toimijoiden lisäksi.

"Sosiaali- ja terveydenhuollon ydinjärjestelmiin on ollut tarjolla lähinnä vanhoja ratkaisuja uusilla vaatteilla ja amerikkalaisten pakettiratkaisuja. Kummatkaan näistä eivät optimaalisesti sovellu suomalaiseen soteen, eikä niitä ole ESKOa lukuunottamatta rakennettu kovin toimintalähtöisesti. Meillä taas on tarjota juuri tähän omaamme", kertoo QMS Nordic Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Viitanen.

Taustalla HIMSS-sertifioitu ratkaisualusta

Pietarilaisen SP.ARMin rakentama qMS-tietojärjestelmäalusta on ollut itäeuroopassa käytössä jo vuosikymmenen ajan. Järjestelmällä on yli 300 sairaalaa ja klinikkaa asiakkainaan. Vuonna 2017 kansainvälinen sote-järjestelmien sertifiointitaho, HIMSS Analytics, nosti qMS-asiakkaan ensimmäiseksi sertifioiduksi sairaalaksi itäeuroopassa.

Lokalisointi meneillään

Abilitan vuosikymmenten sosiaali- ja terveydenhuollon kokemus nivotaan yhteen Citruksen digitalisaatio-osaamisen kanssa uuden yrityksen puitteissa. QMS-järjestelmää lokalisoidaan parhaillaan Suomen markkinoille. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tulee miettiä toimintaansa digitalisaation myllätessä aivan uudella tavalla. Asiakkaiden tietojen tulee olla reaaliajassa ammattilaisten käytössä ja palveluiden kohdistua oikea-aikaisesti sekä yksilöllisesti. Asiakas- ja potilastietojärjestelmä on suuressa roolissa päivittäisessä työssä. Mitä paremmin se tukee ammattilaisten tapaa toimia, sitä parempia palveluja kansalaiset saavat.

Lue uutinen Pietarsaaren Sanomista

Tutustu QMS Nordicin verkkosivuihin

 

Lisätietoja 

Saara Perho, toimitusjohtaja, Citrus Solutions Oy 
040 068 6905, [email protected]

Jaakko Viitanen, toimitusjohtaja, QMS Nordic Oy
040 565 0430, [email protected]

Frej Salmela, myyntijohtaja, QMS Nordic Oy
044 318 6027, [email protected]