Asiakastarina - Saavutettava palvelukartta

Referenssi Maanantai 20.1.2020

Tausta

Helsingin kaupungin asiantuntijat ovat yhteistyössä alihankkijoidensa kanssa kehittäneet saavutettavaa palvelukarttaa jo kahden vuoden ajan. Palvelukartta on pääkaupunkiseudun ja Turun kaupungin yhteinen karttapalvelu, jonka avulla käyttäjät löytävät mm. julkiset palvelut sijainti- ja ominaisuustietoineen. Kartta palvelee julkisen liikenteen käyttäjiä, autoilijoita, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita sukupuoleen ja ikään katsomatta. Palvelukartan ensimmäinen versio julkaistiin 2008 ja nykyään sillä on käyttäjiä jo puoli miljoonaa kuukaudessa. 

Tavoite

Citrus tuli mukaan kehittämään kartalle siitä vielä puuttunutta, saavutettavuuden vaatimukset entistä paremmin täyttävää uutta kerrosta. Karttakerroksen tehtävä on palvella kaikkia käyttäjiä, mutta sen pitäisi ottaa huomioon erityisesti käyttäjät, joilla on näkö- tai muita toimintarajoitteita. Tämä tarkoittaa korkeaa kontrastia, luettavuutta sekä yleistä selkeyttä.

Saavutettava karttalayer tietokoneen näytöllä

 

Toteutus

Käytimme WCAG-ohjeistuksen perusperiaatteita karttakerroksen suunnittelussa.

Kartalta vaadittiin selkeyttä ja lähdimme liikkeelle miettimällä mitkä asiat kartassa ovat oleellisia ja mitkä eivät. Tiputimme rohkeasti pois asioita, jotka eivät olleet välttämättömiä käytön kannalta. Tavoittelimme hyvin selkeää käyttökokemusta.

Kun näytettäviä elementtejä on vähemmän, on paljon helpompi huomioida vaadittavaa korkean kontrastin ominaisuutta. Kartan taustaväriksi valittiin muutaman kokeilukierroksen jälkeen musta. Rakennusten reunojen, teiden ja kevyenliikenteenväylien väriksi valittiin valkoinen. Tuomalla talonumerot esiin zoomin loppuvaiheessa, saatiin vähennettyä ruudulla näkyvää kohinaa entisestään. 

Lopputulokseksi saatiin visuaalisesti selkeä ja käytettävä karttakerros, jota kaikkien käyttäjien on miellyttävä selailla. Käyttäjät kuitenkin lopulta arvioivat, kuinka hyvin se palvelee käyttötarkoitustaan. Jäämme malttamattomina odottamaan ensimmäisiä käyttäjäpalautteita.

Palvelukarttapalvelun kehittäminen jatkuu yhä Helsingin ja Nitorin toimesta.


Tutustu uuteen saavutettavampaan palvelukartan käyttöliittymään 

Vinkki! Saat saavutettavan karttakerroksen näkyviin esteettömyysasetuksien kohdasta aistirajoitteet.

 

Kysy lisätietoa
Uusi saavutettavampi karttanäkymä