Nykytilaa selvittävä pilotti vie kohti tuotteistettuja palveluja

”Kun kysymme asiakkailta heidän ajatuksistaan, lunastamme konkreettisesti palvelulupauksemme: haluamme palvella asiakkaitamme niin hyvin, että voimme nukkua yömme rauhassa.”

Citruksen nykytilaa selvittävä pilotti vie kohti tuotteistettuja huippupalveluja

Citrus on aloittanut omien tuotteistettujen digitaalisten palvelujen kehittämisen. Näistä ensimmäinen on testivoittajaksikin valittu myGDPR. Miten menestystarina toistetaan ja kuinka voidaan samalla vahvistaa asiakassuhteita? No tietenkin kysymällä!

Rohkea ja raikas ajattelutapa synnyttää menestystarinoita. Tämän huomasivat myös citruslaiset tehdessään ensimmäistä tuotteistettua palveluaan myGDPR:ää. Voittoisan palvelun jälkimainingeissa vahvistui visio yrityksen tulevaisuudesta: omia tuotteistettuja palveluja tulisi saada Citruksen palvelupakettiin lisää. 

Tuumasta toimeen, totesivat citruslaiset ja käynnistivät pilottiprojektin yhteistyössä myymisen palvelutoimiston MRK Funnelin kanssa. Pilotin tarkoituksena on selvittää Citruksen nykytila. Samalla arvioidaan aihioita uusista palveluista.  

– Pilottimme käsittelee kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen ja asiakaskokemuksen mittaamista. Jotta voimme luoda myGDPR-työkalun kaltaisia uusia ja menestyksekkäitä palveluja, on tiedettävä, miten hyvin meillä tällä hetkellä menee. Lisäksi toivomme pilotin synnyttävän Citrukselle automatisoidun palautteen keräys- ja mittausprosessin, Citruksen strateginen johtaja Taina Koskinen avaa pilotin taustoja. 

Kokonaiskuvassa 360 astetta

Pilottia varten on touko–kesäkuun aikana haastateltu kymmeniä Citruksen asiakkaita. Jotta nykytilasta saataisiin mahdollisimman monipuolinen kuva, haluttiin kuulla näkemyksiä myös kumppaneilta ja talon omalta väeltä. 

– Meidän liiketoimintamalliimme kuuluu kumppanuuksien rakentaminen, ja tämä näkökulma on aiemmin jäänyt vähemmälle huomiolle. Haastattelemalla niin asiakkaita, kumppaneita kuin omia asiakasvastaaviamme saamme kokonaiskuvan haltuun 360 asteisesti, summaa Koskinen. 

Citruksen katse tähtää tiukasti kohti omia tuotteistettuja palveluja. Pilotti onkin Koskisen mukaan mitä mainioin tapa selvittää asiakkaiden aitoja palvelutarpeita. 

– Jos toimisimme vain keskenämme, heijastelisivat kehittämämme palvelut omaa parasta arvaustamme. Kun kysymme asiakkailta heidän ajatuksistaan, lunastamme konkreettisesti palvelulupauksemme: haluamme palvella asiakkaitamme niin hyvin, että voimme nukkua yömme rauhassa, naurahtaa Koskinen.

"Haastattelemalla niin asiakkaita, kumppaneita kuin omia asiakasvastaaviamme saamme kokonaiskuvan haltuun 360 asteisesti"

Ensin kesälomille, sitten tulosten kimppuun

Citruksella on kirkas näkemys tulevaisuudesta. Tarkoituksena on rakentua ja kehittyä muuttuvan maailman mukana – unohtamatta vahvaa historiaa ohjelmistokehityksen saralla. 

– Haluamme jatkossa yhdistää entistä raikkaammin parhaat puolemme, eli innovatiivisuuden ja digitaalisen huippuosaamisen. Uskon, että asiantuntemuksemme tulee kasvamaan entisestään pilotista saamamme tiedon mukana, Koskinen näkee. 

Pilottiprojektiin palataan seuraavan kerran kesälomien jälkeen elokuussa, jolloin Citruksen varatoimitusjohtaja Jaakko Viitanen kertoo, miten pilotti meni ja kuinka siitä saatua tietoa tullaan jatkossa hyödyntämään. 
 

Tutustu myös